Szentkút zarándokhely – Mátraverebély

Egy kirándulás élményei és felfedezései

Nagyon szeretünk kirándulni a férjemmel, és minden szabadnap számunkra egy új lehetőség arra, hogy felderítsük Magyarország csodás helyeit. Ezért amikor elérkezett a karantén utáni első olyan nap, amikor szabadon lehetett menni az ország egyik végéből a másikba, mi felkerekedtünk, és elindultunk toronyirányt. Vagyis nem volt konkrét cél, csupáncsak szerettünk volna kimozdulni a négy fal közül, és valami olyan helyre eljutni, ahol kirándulni is tudunk, de a kirándulás végén egy étteremben is be tudunk ülni úgy, hogy ott nyugodtan el tudjunk fogyasztani valami finom ételt. Mivel a karantén feloldása utáni hétvégén még nem nagyon lehetett válogatni az éttermek között, hiszen nagyon sok még nem nyitott ki, ezért arra a helyre esett a választásunk, ami nincs is messze tőlünk, étterem is van a közelében, és az étterem nyitva van. Így jutottunk el Mátraverebélyre, a Szentkút zarándokközponthoz.

A Szentkút rövid története

Mátraverebélytől mintegy 5 km-re fekvő Szentkút már a XIII. század óta keresztény zarándokhely. A völgyben feltörő, csodatevőnek tartott forrás az ősi legenda szerint az ezen a vidéken járt Szent László király lovának patája nyomából tört elő. A vízfakadást a hagyomány szerint a Szűzanya mutatta meg egy néma pásztorfiúnak, aki miután ivott a vízből, megszólalt. Hogy mik voltak az első szavai, arról nem szól a fáma.

A csoda hírére az erdei forrást egyre többen keresték fel, már 1400-tól, pápai engedéllyel lehetett itt teljes búcsút elnyerni. Egy régebbi kőkápolna mellett, 1763-ban fejeződött be a ma is látható kéttornyú, barokk stílusú templom és a kolostor építése. A terület ura, Almássy János és a búcsúsok adományaiból épült az együttes. A rendházat a ferences szerzetesek az 1930-as években jelentősen bővítették, új épületeket emeltek köré.

A templomot 1970-ben VI. Pál pápa basilica minor rangra emelte, és teljes búcsút engedélyezett az év minden napjára. A Szentkút 2006 óta Nemzeti Kegyhely.

Az utóbbi években jelentősen kibővítették a komplexumot, egy új, modern látogatóközpontot is építettek a völgy bejáratánál, ahol természetesen egy nyilvános vécé is helyet kapott. A vécé, ha kívülről szemléli az ember, teljesen rendben van. Viszont belépve, és tüzetesen megnézve, már korántsem ez a helyzet. De nézzük is szép sorban képekben úgy, hogy minden képnél pár sorban elmondom az észrevételeimet és javaslataimat.

A vécé használata fizetős, vagyis becsületkasszás, ami szerintem teljesen rendben van. Bár én nem becsületkasszát alkalmaznák, hanem rendes, fizetős, beléptetős rendszerrel kiépített kaput. Miért? Mert ahhoz, hogy egy vécé rendbe legyen tartva, kell egy takarító, kellenek eszközök és tisztítószerek, és időközönként javításokra és felújításokra is sort kell keríteni. Ezek pedig pénzbe kerülnek. Viszont ha már fizetős egy vécé, akkor az oda betérő vendég joggal elvárhatja azt, hogy minden rendben legyen.

A vécék tisztaságára mindig nagy gondot kell fordítani

A mosdók tisztaságát megfelelőnek találtam, és a falakon, a sarkokban sem fedeztem fel a pókhálók nyomait. (A pókháló jelenléte amúgy nagyon gyakori jelenség a világon mindenhol, pedig csak egy partfis kell hozzá, és a partfis napi használata. Ennyire egyszerű a pókhálók eltávolításának módszere). Kézfertőtlenítőt találtam a mosdóban, és ez a karantén feloldása utáni időszakban bizony elengedhetetlen egy nyilvános vécében. A mosdóban lévő csempe és a tükrök is tiszták voltak, és látszott rajtuk, hogy rendszeresen vannak takarítva. Viszont a padló már nem volt makulátlan, és mag a vécék állapota sem. Erről készítettem is egy rövidke videót.

Én is tudom, hogy egy nyilvános vécé eléggé sok vendéget fogad. És sokszor ez a vendégszám eléggé tetemes. Viszont ez sosem indok arra, hogy egy padló, egy ajtó, vagy egy vécéülőke így nézzen ki.

A padlót hetente egyszer meg kell tisztítani egy gőztisztítóval, vagy ennek hiányában a jó öreg módszerrel, vagyis egy hosszúnyeles kefével. Az ajtókat hetente egyszer mindig telibe kell törölni, és reggelente pedig ott, ahol maszatos, le kell takarítani. A vécéülőkéket szintén naponta kell takarítani, akár többször is, viszont évente egyszer le is kell őket cserélni, mert a műanyag, a sok takarítástól és az erős vegyszerektől besárgul, elhasználódik. És akkor még a vécékeféről nem is beszéltem….

Arról, hogy egy nyilvános vécé minek is kellene megfelelnie ahhoz, hogy tisztának tudjuk titulálni, és hogy milyen szempontok alapján minősítek egy vécét, ide kattintva tudsz bővebben olvasni.

A Tisztaságdetektív szemével

Összességében maga a zarándokhely patyolat tiszta, és nagyon rendezett. Mindenhol kukák vannak elhelyezve, így a szemét sincs elszórva még véletlenül sem. A hely ápolt és karbantartott, és látszik, hogy jó kezekben van. Viszont nem tudok a nyilvános vécé mellett szó nélkül elmenni, mert bizony ott akadnak hiányosságok, de ezek javíthatóak és kiküszöbölhetőek. A vécében ki volt téve egy papírocska, amit a képen meg is örökítettem. Erre az volt felírva, hogy ha valamit nem találunk rendben, akkor jelezzük azt feléjük. Én jeleztem, és bízom benne, hogy ezek a hiányosságok, ezek a problémák hamarosan megoldásra találnak.

Étterem ajánlás a környéken

Ahogy a beszámoló elején írtam, nálunk egy kirándulás úgy zajlik, hogy a nap végén mindig betérünk egy étteremben, amit a közelben fedezünk fel. Így történt ez ezen a napon is, és a nap végét a Szent Jakab étteremben való vacsorával zártuk. Az étteremről írt összefoglalómat ide kattintva tudod elolvasni.

A Mátraverebélyen található Szentkútról bővebben a facebook és a weboldalukon tudsz bővebben informálódni.

Nyitvatartás: a szabadtéri létesítmények 24 órában egész évben látogathatók, a bazilika reggel 7 és nyáron este 8, télen 7 óráig van nyitva.

Megközelítés: a 21-es főútról, Hatvan felől jőve balra kanyarodunk Mátraverebélyre, majd az út végén jobbra, kiérünk a faluból, és balra fordulunk a táblával is jelzett elágazásnál Szentkút irányába. Innen még 3 km Kányástelepen és Kányáspusztán keresztül a zarándokhely bejárata a nagy ingyenes parkolóval.

Ön is szálláshely vagy étterem tulajdonos, és szeretné, ha étterme vagy szálláshelye felkerülne a Tisztaságtérképre “valóban tiszta” minősítéssel.

Akkor ide kattintva tud erről a lehetőségről bővebben olvasni. De akkor is szívesen fogadom megkeresését, ha más formában szeretne együttműködni velem a Tisztaságtérkép felületein.

Tetszett az írásom?

Akkor arra kérlek, hogy oszd meg másokkal is ezt az írást, mert minden megosztással közelebb kerülünk egy tisztább világhoz.

Szeretnél rögtön értesülni arról, hogy melyik szálláshely vagy étterem kapta meg a “valóban tiszta” minősítést? Akkor iratkozz fel a hírlevélre, kövesd a Tisztaságtérkép Facebook és Instagram oldalát, vagy olvasgass itt a Tisztaságtérkép weboldalán. A Tisztaságtérkép YouTube csatornáján pedig az utazásokról és a tesztelésekről láthatsz érdekes és hasznos videókat. Iratkozz fel minél hamarabb a erre a csatornára is.